Den högintensiva träningen

När man utövar träning kan man välja mellan lågintensiv och högintensiv form. Vad är då skillnaden?

Pulsen

Vid högintensiv träning går hjärtat och pulsen på högvarv. Man tränar på 85-100% av sin maxpuls. Just nu har det också blivit en trend att hårdträna och svettas järnet. Men man behöver inte hålla på i flera timmar för det. Det räcker i 15-20 minuter och då ska man ge allt man har. Man kan även träna hårt i några minuter, vila och återgå till rörelsen igen. Dvs i form av intervaller. Högintensiv träning är bra för konditionen och syreupptagningen och tanken är också att svettas ordentligt.

Exempel på högintensiv träning

Pulshöjande träning finner man i spinning, löpträning, tabata  och coreträning. Även crossfit som både kombinerar styra och kondition gör en ordentligt trött. Samma sak är det med coreträning där man fokuserar på kroppens mittpartier med olika rörelser som plankan, sit-ups och armhävningar till snabb musik. I tabata där man tränar intensivt i intervaller och sedan vilar i några minuter kan man också uppnå mycket bra resultat.

Fördelen med högintensiv träning är att man ökar fettförbränningen och konditionen mer än i lågintensiv träning. Kroppens organ stärks betydligt och detta motverkar många sjukdomar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *